Izraelska debata – jak żadna inna                                                                                                                           

Raport z Izraela, 17  grudnia 2015, Tydzień 51

 

  1. IZRAELSKA DEBATA – JAK ŻADNA INNA

W ostatnim tygodniu społeczeństwo izraelskie mogło obserwować kilka artykułów prasowych i debat w mediach, gdzie omawiane były kwestie ważne, choć osobliwe. Wydaje się mało prawdopodobne, że jest inny naród, który ma do czynienia z tak wieloma kwestiami moralnymi i politycznymi, jak naród żydowski. A także, że poglądy są tak różne, jak zawsze.

Najpierw było przemówienie prezydenta Reuvena Rivlina na konferencji zorganizowanej przez lewicowe organizacje izraelskie  w Nowym Jorku. Organizatorzy wydarzenia, izraelski dziennik Haaretz i Nowy Fundusz Izraelski, zaprosili prezydenta, jak również inne media i organizacje. Wśród prelegentów był główny negocjator Autonomii Palestyńskiej i jeden z najbardziej stronniczych krytyków Izraela, Saeb Erekat. Gdy wszedł na scenę, zażądał usunięcia izraelskich flag na co  organizatorzy przystali. Wywołało to falę krytyki w Izraelu.

Jair Lapid, lider partii  Yesh Atid, powiedział, że usunięcie flagi jest przykładem „utraty jakiegokolwiek pozostałości dumy narodowej” na  lewej części sceny politycznej. Zeev Elkin z Likudu powiedział, że Haaretz był „gotowy do obrony przysługujących praw, z wyjątkiem prawa do izraelskiej flagi.”

Ale inny problem wynikał z faktu, że w wydarzeniu tym uczestniczyła również organizacja Przełamać Ciszę (Breaking the Silence), składająca się z byłych żołnierzy armii izraelskiej (IDF). Organizacja ta zbiera, w większości anonimowe, zeznania byłych żołnierzy, którzy twierdzą, że uczestniczyli  w zastraszaniu lub nawet nielegalnych działaniach wobec palestyńskich Arabów, podczas służby w armii. Ich roszczenia są najczęściej niemożliwe do zweryfikowania, ponieważ są anonimowe. Prezydent został ostro skrytykowany za udział w konferencji z Przełamać Ciszę – a fakt, że izraelskie flagi zostały usunięte nie zmniejszyło tej krytyki.

Następnie, Minister Edukacji Naftali Bennet, został poinformowany, że organizacja Przełamać Ciszę, która w efekcie swych działań osłabia morale armii izraelskiej, prowadzi regularne prezentacje w szkołach. Natychmiast postanowił zakazać takich wizyt, co wywołało burzę protestów na lewicy, że izraelska demokracja jest w niebezpieczeństwie. Minister został oskarżony o odmawianie prawa do wolności wypowiedzi.

Ponadto istnieje praktyka niszczenia domów terrorystów. Izraelski Sąd Najwyższy zezwolił na to w pewnych okolicznościach i pod warunkiem, że odbywa się to szybko po ataku terrorystycznym. Celem jest odstraszanie i nadzieja na uratowanie życia. Jest nadzieja, że inni dwa razy pomyślą, jak będzie bolało to rodzinę zanim przeprowadzą atak,. Ale trwa dyskusja, o odpowiedzialności zbiorowej; czy to jest legalne. Co więcej, czy jest to skuteczne? Czy nie zachęca bardziej do terroryzmu?

I w końcu, doszło do debaty wśród personelu medycznego dotyczącej prawa pierwszeństwa po przybyciu na miejsce ataku terrorystycznego. Czy względy medyczne są jedynymi, czy też lekarze powinni uwzględniać polityczne, moralne i etyczne? Czy lekarze powinni wyłącznie traktować ludzi w zależności od stopnia obrażeń oraz z celem uratowania życia – nie zważając, jacy to są ludzie? Co w sytuacji, gdy terrorysta jest wciąż żywy i poważnie ranny – czy fakt, że jest terrorystą nie odgrywa żadnej roli? A co, jeśli nie jest jasne, kto jest terrorystą? Tak czasami było. Wielu, może nawet większość medyków, powiedziałaby, że powinni kierować się jedynie względami medycznymi; bo wszystko inne komplikuje sprawę. Ale inni mówią, że  logika i sprawiedliwość nakazują pomagać ofiarom w pierwszej kolejności.

Komentarz
Powyższe problemy są typowe dla izraelskich debat, ale są zupełnie obce dla „normalnych” krajów. Sytuacja jest taka, że Izrael został zmuszony by być jedną ze stron konfliktu. Atakowany jest nie tylko z zewnątrz, ale również od wewnątrz. Ataki są nie tylko fizyczne, ale również intelektualne i polityczne. Z tego powodu przed państwem stoi wiele dylematów. W takich dylematach nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania; nie ma łatwych odpowiedzi. A społeczeństwo izraelskie jest podzielone na tysiąc obozów, w jaki sposób najlepiej odpowiedzieć na różne dylematy

Złożoność ta jest bardzo często ignorowana na Zachodzie. Konflikt jest przedstawiany w kategoriach czerni i bieli; niemoralne i moralne; okupant i okupowany, mocarstwo wojskowe i słabeusz, źle i dobrze. Dylematy są ignorowane, jak izraelska debata, która świadczy o dynamicznej demokracji, która usiłuje zrobić to co najlepsze. Prezydent jedzie na lewicową konferencję i broni IDF, wyraża dumę z żołnierzy. Niektórzy żołnierze idą do wojska, by bronić izraelskich cywilów, a potem stać się jego najgorszymi krytykami. Lekarze walczą o życie terrorystów i ofiar w tym samym szpitalu. To skomplikowany sposób życia z którym zmagają się Izraelczycy.

Izrael radzi sobie w tej sytuacji w sposób godny podziwu. Żaden naród nigdy nie radził sobie lepiej! I jest mało prawdopodobne, że jakikolwiek naród będzie kiedykolwiek robić to lepiej niż Izrael. Ale tak długo, jak zachodni politycy nadal przedstawiają ten konflikt w jednowymiarowy sposób, tak długo, jak media nadal malować będą czarno-biały obraz, i tak długo jak pracownicy naukowi nie będą odnosić się do izraelskiego punktu widzenia historii, Izrael nadal nie będzie odpowiednio reprezentowany i będzie niezrozumiany. Zachodni intelektualiści powinni postarać się uczestniczyć w izraelskich debatach przez kilka tygodni – to powinno doprowadzić do pewnej pokory.

2.CZY OBRONA PRZED MORDERCĄ JEST UMIARKOWANĄ POSTAWĄ

W przemówieniu wygłoszonym w Ramallah w poniedziałek, przywódca Autonomii Palestyńskiej (PA) bronił trwającą kampanię morderstw Izraelczyków przez palestyńskich terrorystów. Powiedział, że ataki te były wywołane przez „rozpacz młodych Palestyńczyków nad brakiem horyzontu politycznego rozwiązania w postaci dwóch państw, inwazji na meczet Al-Aksa, kontynuacji budowy izraelskich osiedli i rozlicznych wojskowych punktów kontrolnych”. Opisał ataki terrorystyczne jako „uzasadnione niepokoje społeczne”. W przemowie z dnia 16 listopada, Abbas powiedział, że chciał „pokojowego ludowego powstania, i to jest to. Właśnie to się dzieje. ”

Komentarz
Według stanu na 16 grudnia, w kampanii terroru, prowadzonej przez palestyńskich Arabów, która rozpoczęła się we wrześniu, zginęło 22 Izraelczyków. Ponadto, 250 osób zostało rannych. Pchnięcia nożem, postrzelenia i uderzenia samochodem były najczęstszymi metodami ataku. A Abbas nazywa to pokojowym powstaniem. Można się zastanawiać, jak będzie wyglądać w jego definicji agresywne powstanie; nie mówiąc już o wojnie.

Po raz kolejny wracamy do szwedzkiej minister spraw zagranicznych Margot Wallström, która w debacie w szwedzkim parlamencie, 4 grudnia wielokrotnie, mówiła o Abbasie jako o człowieku z którym można pracować. Jej słowa dokładnie brzmiały: „ Abbas postawił sobie za cel życia zastąpić drogę przemocy na wynegocjowanie porozumienia” W konfrontacji z przeciwnymi dowodami, szwedzka minister wykrzyknęła: „tylko bogowie wiedzą, skąd masz informacje”.

Nie tylko dla Wallström, ale dla wszystkich zachodnich polityków, informacje są łatwo dostępne – ale tylko dla tych, którzy dbają o dostrzeganie całego obrazu, tych, którzy dbają o prawdę. I nie, jak twierdzi Abbas, ci młodzi ludzie nie są motywowani pragnieniem posiadania horyzontu politycznego. Są onI motywowani antysemityzmem, którym są karmione w swoich szkołach. Faktem jest, że większość palestyńskich Arabów jest przeciwna rozwiązaniu dwu-państwowemu. Chcą jednego państwa. Nie powinieneś być tym zaskoczony panie Abbas, gdyż to jest dokładnie to, co widnieje na emblematach organizacji którym przewodzisz, Fatah i OWP, tworzą one mapy na których nie ma Izraela, a „Palestyna” obejmuje całe terytorium.

3.FLESZE

Archeolodzy rozszyfrowaLI treść pieczęci z nazwą „Ezechiasz [syn] Achaza, król Judy”, władcy Judei z VIII w pne. Pieczęć (bulla) została znaleziona podczas wykopalisk w 2009 roku tuż obok Starego Miasta w Jerozolimie, ale jej znaczenie początkowo zostało przeoczone przez pracowników naukowych. Niewielki artefakt o długości centymetra jest ozdobiony motywami w stylu egipskim. Ikonografia tego rodzaju została zawłaszczona przez liderów Judei i pojawiła się na innych pieczęciach w tamtym okresie na całym starożytnym Bliskim Wschodzie. „Egipskie motywy były rozpowszechnione w drugim tysiącleciu pne na terenie całego regionu” i już nie miały ich pierwotnego znaczenia, wyjaśnia kierownik wykopalisk dr Eilat Mazar. Pieczęć była używana do pieczętowania zwoju papirusu, wrażenie włókien zachowało się na odwrocie. Mazar artefakt nazywa „najbliższym do czegoś, co było najprawdopodobniej w posiadaniu samego króla Ezechiasza.” Ezechiasz rządził królestwem Judy w latach około 715 do 686 pne. Podczas jego panowania królestwo zostało najechane przez asyryjskie imperium, Jerozolima była oblegana przez wojska króla Sennacheryba. Druga Księga Królów 18: 5 mówi, o Ezechiaszu, że ​​„nie było po nim takiego jak on spośród wszystkich królów Judy, ani z tych, którzy byli przed nim.” Ezechiasz kazał wykopać kanał doprowadzający wodę z Siloam do miasta by udaremnić oblężenie. Tunel odkryto, w XIX wieku.

4. RETROSPEKCJE HISTORYCZNE: 1922

Dzielnica Hakerem zostaje założona na obrzeżach Jerozolimy. Nazwa ta oznacza Dom Winnicy, wykopaliska archeologiczne z 2006 roku wykazały, że miejsce to było zamieszkane w czasach biblijnych. Ze względu na bliskość świątyni, niektórzy badacze uważają, że mogło to być miejsce zamieszkania kapłanów. Dzielnica pozostaje w większości świecka i oferuje jedne z najlepszych szkół w Izraelu. Tutejsze dwa parki są dedykowane wydarzeniom ze współczesnej historii: Park Dwudziestu upamiętniający 20 żołnierzy z Bet Hakerem, którzy zginęli w wojnie o niepodległość. Plac Duński honoruje duński naród za uratowanie 80% duńskich Żydów w czasie Holocaustu. Były premier Izraela Menachem Begin, mieszkał przez pewien czas w Bet Hakerem jak to czyni obecny Burmistrz Jerozolimy Nir Barkat.

Nadchodzące wydarzenia

  1. Spotkanie Modlitewne

    23 października Godzina: 19:00 - 20:00
  2. Grupa Uwielbienia

    25 października Godzina: 19:00 - 21:00
  3. Grupa Młodzieżowa

    26 października Godzina: 19:00 - 21:00